معرفی کابل های ترموکوپل سری K

ترموکوپل نوع K یا (K Type Thermocouple)  یا تیپ K ، یک سنسور همه منظوره، پراستفاده و بسیار متداول است.این سنسور یک نوع دیگر از دماسنج های اندازه گیری دما کاربردی از نوع ترموکوپل (Thermocouple) و جزو Base Metal Thermocouple است. این تایپ از سنسورهای دما، دامنه دمایی نسبتاً زیادی دارند و طول عمر آن در دماهای بالاتر تغییری نمیکند همچنین بدلیل استفاده از مس در این آنها ، این ترموکوپل ها خاصیت ضد اکسیداسیون دارد پس برای استفاده در کوره هایی که اکسیداسیون رخ می دهد مناسب است. از مزایای آن ها می توان به سادگی، قیمت مناسب، استحکام و دوام بالا جهت مصارف صنعتی و دقت مناسب اشاره کرد.

ترموکوپل سری K از سیم فلزی Ni-Cr (به نام تجاری کرومل Chromel ) و Ni-Al (به نام تجاری آلومل Alumel) ساخته می شود.از دیگر مزایای ترموکوبل های سری K می توان به دقت بالای آن و وسیع بودن محدوده کاری آن اشاره نمود به طوری که ترموکوپل ها قادرند دماهایی بین ۱۸۰- تا ۱۸۰۰ سانتی گراد را اندازه گیری نمایند.

این ترموکوپل ارزان قیمت است و یکی از پرکاربردترین و متداولترین نوع ترموکوپل ها می باشد. رنج عملکرد دمایی آن بین −250 °C و1300 °C ( این رنج مطلق نیست و بسته به سازنده و نوع ظاهری آن متفاوت خواهد بود بطور مثال ترموکوپل های سیمی شکل نوع K رنج 40- تا 250 درجه می باشد و نوع میله ای آن قادر به اندازه گیری تا محدوده 1300 درجه هستند). حساسیت ترموکوپل تیپ K تقریبا 41 µV/°C است و معمولا در دماهای بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

دلایل اصلی انتخاب سنسور تایپ K در میان خریداران :

– تیپ ترموکوپل

– طول کابل های ترموکوپل سری K

– جنس غلاف کابل های ترموکوپل سری K

– رنج دمائی کارکرد کابل های ترموکوپل سری K

– دقیق بودن کابل های ترموکوپل سری K و کلاس دقت آنها

– نوع سرامیک به کار برده شده در کابل های ترموکوپل سری K

– امکان داشتن خروجی ۴ تا ۲۰ میلی آمپر برای کابل های ترموکوپل سری K