معرفی کابل های ترموکوپل سری J

ترموکوپل نوع J یا (J Type Thermocouple)  یا تیپ J ، یک سنسور همه منظوره، پراستفاده و بسیار متداول است.این سنسور یک نوع دیگر از دماسنج های اندازه گیری دما کاربردی از نوع ترموکوپل (Thermocouple) و جزو Base Metal Thermocouple است. این تایپ از سنسورهای دما، دامنه دمایی نسبتاً کمی دارند و طول عمر آن در دماهای بالاتر، کم تر می باشد.

در نظر داشته باشید این سنسور دما ( سنجشگر دما ) نباید در محیط های اکسید کننده در دماهای بالا مورد استفاده قرار گیرد. زیرا آهن دچار تغییر مولکولی می شود و به مرور ولتاژ استاندارد نسبت به دمای خود را از دست می دهد.

هنگام خرید ترموکوپل تیپ J می بایست این محصول را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهید. اولین نکته در نظر گرفتن نقطه کیوری (Curie) آهن است. نقطه کیوری با نام های دیگری مانند دمای کیوری نیز نامیده می شود. این ترموکوپل ها معمولا از یک پایه مثبت از جنس سیم آهنی و پایه دیگر آن از جنس کنستانتان آلیاژی متشکل از (مس – نیکل) ساخته شده است. با توجه به این که نقطه ذوب آهن، 770 درجه سانتی گراد است و یک پایه این ترموکوپل از جنس سیم آهنی است، رنج دمائی این سنسور محدوده دما از 210- الی 1200+ درجه سانتیگراد می باشد.

دلایل اصلی انتخاب سنسور تایپ J در میان خریداران :

* در میان انواع گوناگون سنجشگر های دما ، قیمت بسیار مناسبی دارد.

* ترموکوپل تایپ J،  در دمای 18 درجه سانتیگراد خروجی 1 میلی ولت ارائه می دهد.

* تقریبا در همه محیط های اصلی قابل استفاده است ( قابل استفاده در محیط های اکسید و احیا )

* اگر سنجشگر  دمای تیپ J توسط شیلد بیرونی مناسب و عایق های معدنی فشرده محافظت شود، از دمای 0 الی 816 درجه سانتیگراد، (32 تا 1500 درجه فارنهایت) قابل استفاده است. همچنین در محدوده دمایی 371 تا 538 درجه سانتیگراد (700 تا 1000 درجه فارنهایت) حساس نیست.

* در ترموکوپل سری J سیم مغزی داخلی سنسور مثبت از جنس آهن (Fe) و یک پایه منفی سیم مغزی مخلوطی از 55٪ سیم مسی و 45٪ سیم نیکل تشکیل شده که به عنوان آلیاژ ثابت شناخته می شود.