کابل اعلام حریق (Fire Alarm Cable) یا همان کابل نسوز اعلام حریق که در بیان دیگر به آن کابل ضد حریق نیز گفته می‌شود در رده‌ی تجهیزات اعلام حریق بسیار ضروری قرار می‌گیرند که بر اساس ویژگی‌های آنها نظیر میزان تحمل درجه حرارت و جنس روکش به دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. کابل‌ اعلام حریق باید کم دود (Low Smoke) باشند و در صورت بروز حریق در اثر حرارت دود سیاه متراکم تولید نکنند؛ به علاوه فاقد مواد سمی باشند که در صورت مشتعل شدن گاز سمی به محیط ساطع نشود. کابل‌های حریق شیلددار در مقایسه با انواع معمولی درجه حرارت بالاتری را تحمل می‌کنند اما به طور کلی کابل نسوز اعلام حریق باید هالوژن فری و ضدحریق باشد؛ یعنی حریق را در همان نقطه‌ی شروع آتش سوزی در بدنه‌ی سیم منوقف کند.

سیم اعلام حریق ( کابل ضد آتش ) را می توان یکی از ابتدایی ترین عوامل اعلام و اطفاء حریق نامید. همانطور که می دانید خطر آتش سوزی همواره در کمین اماکن صنعتی و مراکز تجاری می باشد. در تمام دنیا تلاش نیروهای آتش نشانی در این است که بتوانند حتی یک ثانیه زودتر به محل آتش سوزی برسند. اما با این وجود هنوز هم چند ثانیه تا چند دقیقه زمان برای رسیدن تجهیزات و عوامل برای کنترل و خاموش کردن آتش نیاز است. با توجه به ساختار انواع کابل اعلام حریق شیلددار و درین وایر دار، شاید منظور شما از سیم ضد حریق ، کابل ضد حریق ( پی نوشت شماره 1*) باشد. همچنین یک دیدگاه دیگر وجود دارد و آن این است که ممکن است منظور شما از سیم اعلام حریق ، سیم نسوز یا سیم و کابل ضد آتش باشد. در این موقع هر چه وسعت دید فرد بیشتر باشد می تواند بهتر عمل کند. انواع کابل مخصوص سیستم اعلام و اطفاء حریق می بایست دارای خاصیت کم دود باشند. به گونه ای که از خود دود سیاه منتشر نکنند. که در مواقع آتش سوزی برای افرادی که قصد دور شدن از شعله های آتش را دارند، بسیار کاربردی می باشد.

یک سیستم اعلام حریق و یا یک سیستم فعال کننده ی فرمان های اطفای حریق خود می بایست از کابل کشی مناسبی برخوردار باشد تا حریق در عملکرد آن اختلالی ایجاد نکند. جدای از استفاده از داکت ها و لوله های مناسب برای کابل کشی انتخاب نوع کابل مناسب چه از لحاظ سایز (در فواصل طولانی) و چه از لحاظ نوع پوشش بسیار مهم است. کابل های مقاوم در برابر حریق و کابل های دارای پوشش های فلزی محافظ همواره می بایست در نقاط حساس طراحی در نظر گرفته شوند. کابل های خطوط تشخیص که اکثرا دتکتورها روی آن قرار می گیرند اغلب سایز 1.5 دارند و کابل هایی که فعال ساز آژیرفلشرها و سایر تجهیزات خروجی هستند سایز 2.5 را برایشان در نظر می گیرند. کابل های خطوط شبکه ی پنل ها (که اغلب گذرگاه های RS485 را به هم متصل می کنند) کابل های تلفنی معمولی، Cat5 و یا کابل شبکه برای اتصال درگاه های اترنت است.

کابل مقاوم در برابر انتشار شعله، می توانند در برابر گسترش آتش سوزی مقاومت کنند، اما ممکن است کابل به طور کامل تخریب شود و هیچ مداری پایدار نخواهد ماند. در این صورت تمام سیستم های متصل به کابل به طور کامل از مدار خارج می شوند. کابل های مقاوم در برابر انتشار شعله در حفظ پایداری سیستم نقشی نخواهد داشت، اما برای جلوگیری از گسترش شعله مناسبند.

از مهمترین ویژگی های کابل اعلام حریق، مقاومت آن در برابر حرارت و آتش است. در واقع این مشخصه باعث می‌شود، تا در تولید سیستم های اطفاء حریق و اعلام آن از این کابل ها استفاده شود. وجود این نوع کابل ها در سیستم های اعلام حریق، موجب می‌شود تا اتصال مدارهای این سیستم به هنگام قرار گرفتن در معرض حرارت تغذیه نشوند و قطع گردند. استفاده از این مدل کابل ها در سیستم اعلام حریق سبب می گردد تا  این سیستم تا حد زیادی به صورت تضمین شده کار کند. قابلیت تحمل دما در این کابلها بین ۶۰ تا ۲۴۰ درجه ارزیابی گردیده است. بنابراین برای مکان های حساس مناسب هستند. از دیگر ویژگی‌های بارز انواع کابل اطفا حریق باید به انعطاف پذیری آنها اشاره نمود، که قابلیت شکل‌گیری در مدارهای مختلف را دارند. عملکرد بالا و ماندگاری زیاد این محصولات، از ویژگی هایی است که باعث شده افراد زیادی برای خرید این کالا اقدام کنند.

مهمترین عوامل موثر بر قیمت و کیفیت کابل های اعلام حریق :

– درصد خلوص مواد بکار برده شده در کابل اعلام حریق

– مقدار مس موجود در آلیاژ کابل اعلام حریق

– قطر عایق در کابل های مختلف

– فناوری و تکنولوژی بکار رفته برای تولید

– تجهیزات و خط تولید مورد استفاده در تولید کابل

– کشور تولید کننده کابل اعلام حریق

– برند شرکت تولید کننده کابل اعلام حریق

– مواد بکار رفته در عایق و روکش

تفاوت سیم اعلام حریق و کابل معمولی چیست؟

وقتی PVC ساده در معرض آتش قرار می‌گیرد چه اتفاقی می‌افتد؟ بدیهی است که آتش می‌گیرد و می‌سوزد. حالا تصور کنید وقتی کابل‌های معمولی عایق PVC در تماس با آتش قرار می‌گیرند چه اتفاقی می‌افتد. البته که کابل آتش ‌گرفته و در یکپارچگی سیستم اعلام حریق اختلال ایجاد می‌کند. کابل اعلام حریق با کابل معمولی متفاوت است به این معنا که دارای LDCHK مقاومت در برابر حریق بسیار بالاتری است. در حالت ایدئال، می‌تواند هنگام آتش‌سوزی حداقل برای مدت‌ زمان معقولی به عملکرد مناسب خود ادامه دهد.

کابل اعلام حریق ( کابل ضد آتش ) چیست؟

به کابلی که توانایی تحمل حرارت مستقیم شعله آتش را در یک بازه زمانی خاص داشته باشد، گفته می شود. این درجه حرارت و بازه های زمانی مطابق با انواع استاندارد های بین المللی متفاوت می باشند. یکی از مهم ترین تائیدیه هایی که در حال حاضر توسط شرکت آتش نشانی مورد قبول می باشد، تائیدیه LPCB ( ال پی سی بی ) می باشد. تائیدیه دیگری که برای کابل اعلام حریق بسیار حائز اهمیت می باشد، تائیدیه سازمان آتش نشانی می باشد.ما طیف کاملی از کابل های ضد آتش را مطابق با تاییدیه LPCB تهیه می کنیم ، که اغلب به کابل های زنده ماندن در برابر آتش ، کابل های ضد حریق یا کابل های آتش سوزی نیز گفته می شود.

کابل نسوز اعلام حریق دارای یک هادی از رشته های مسی قلع اندود شده می باشد. کیفیت این هادی را دارا بودن استانداردهای IEC 60228 و VDE 0295 تضمین می کنند. برای جلوگیری از تاثیر منفی نویزهای موجود در محیط بر روی انتقال سیگنال در این کابل ها، از یک حفاظ آلومینیومی به همراه دو لایه پوشش پلی استر در زیر و روی سیم تخلیه استفاده می شود و در نهایت روکش از جنس سیلیکون این کابل را در برابر حرارت و شعله مقاوم می کند.

مهمترین ویژگی های کابل اعلام حریق

مقاومت در برابر حریق: اولین و مهمترین مشخصه این کابل ها مقاومت در برابر حریق می باشد. در آتش سوزی مهمترین مولفه فعال ماندن سیستم های اعلام و اطفای حریق است و برای دستیابی به این امر اتصال مدارهای این سیستم به منبع تغذیه نباید به هیچ وجه قطع شود. از این رو استفاده از کابل های نسوز و مقاوم در برابر شعله ی اعلام حریق می تواند کارایی سیستم را تا حد بسیار بالایی تضمین نماید.