کابل های ضد حریق به کابلی گفته می شود که بتواند مقدار دمای مشخص در مواجهه با شعله مستقیم را در مدت زمان معینی تحمل نماید.در این خصوص استانداردهای زیادی همچون IEC ،BS ،IEEE و غیره به بررسی چگونگی ساخت، بهره برداری و تست این کابل ها پرداخته اند که می توان به مهم ترین آنها یعنی استاندارد BS اشاره ای ویژه داشت.

کابل های ضد حریق را با اسامی مختلفی میتوان در بازار دید :

– کابل مقاوم در برابر حریق

– کابل مقاوم در برابر آتش

– کابل ضد حریق

– کابل ضد آتش

– کابل اعلام حریق

– کابل اطفاء حریق

– کابل اطفاء آتش

– کابل نسوز

طبقه بندی کلی کابل های ضد حریق : 

تعریف کابل مقاوم در برابر حریق (Fire Resistant Cable) : این کابل ها بایستی در زمان آتش سوزی به مقدار، شرایط و شعله تعریف شده در استاندارد در برابر آتش مقاوم بوده تا کلیه سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق در شرایط آتش سوزی بتوانند با استفاده از این کابل ها به عنوان رابط به درستی عمل نمایند.

کابل مقاوم در برابر انتشار آتش (Flame Retardant Cable) : این کابل ها می بایست با موادی ساخته شوند که از انتشار آتش جلوگیری کننده به عبارت دیگر این کابل ها نباید با از بین رفتن منشا آتش به سوختن ادامه دهند و یا آتش را به نقاط دیگر انتقال دهند.

کابل فاقد گاز سمی هالوژن و کم دود (OHLS) : علاوه بر موارد فوق کابل های سیستم های اعلام حریق بایستی کم دود بوده تا علاوه بر ایمنی بیشتر در برابر خفگی نفرات در اثر دود ایجاد شده، مانع از دیدن چراغ های اضطراری یا راه خروجی نشود.

با توجه به مکان های مورد استفاده، خرید کابل ضد حریق می تواند با کیفیت های گوناگون انجام پذیرد. از جمله عوامل موثر بر کیفیت کابل ضد آتش می ‌توان به ضخامت روکش و عایق آن اشاره کرد. علاوه بر این با توجه به متریال به کار رفته در ساخت این کابل ها، کیفیت آن ها مد نظر قرار می ‌گیرد. امروزه کابل های ضد حریق تحت تکنولوژی و استاندارد خاص تولید می شوند.عواملی نیز می توانند بر قیمت کابل ضد حریق تاثیر گذار باشند. از جمله برند سازنده و نوع کابل که می تواند شیلدار یا درین واتر باشد. در ساختار عایق و روکش آن نیز مواد سازنده را به بهترین نحو مورد بررسی قرار می ‌دهند.

مهمترین ویژگی های کابل های ضد حریق :

– جلوگیری از انتشار و انتقال شعله

– کابل های ضد حریق دارای شیلد یا محافظ هستند

– کابل های ضد حریق فاقد گازهای سمی و کشنده هالوژن هستند

– کابل های ضد حریق مقاومت بالایی در برابر تغییرات دمایی دارند

– کابل های ضد حریق در هنگام آتش سوزی دود کمی ایجاد می کنند

– بیشتر کابل های ضد حریق در شرایط هوای خشک و رطوبت عایق مناسبی دارند

– تمامی کابل های ضد حریق قابلیت تحمل دما از منفی 60 الی 250 درجه سانتیگراد

– بعضی از کابل های ضد حریق بسیار منعطف و با قابلیت شکل گیری با حفظ پایداری جریان الکتریسیته

– مقاومت بالا در برابر جریان های شدید ناشی از ولتاژهای بالای جریان الکتریسیته

– مقاومت بالا در برابر اشعه های مختلفی شامل ماورابنفش، مادون قرمز، گاما و ازن

– مناسب برای کاربری در پزشکی و صنایع غذایی به دلیل رشد نکردن قارچ و باکتری در ماده سیلیکونی