کابل (و یا پروتکل) مدباس، یک پروتکل ارتباطی سریال می باشد که درواقع یک مسیر ارتباطی بین تجهیزات اتوماسیون هوشمند ایجاد می کند. برند Belden جزو بنیانگذاران اصلی کابل مدباس بوده که معروف ترین اردر کد تولید شده این کارخانه، 9841، دارای ضخامت بیشتری برای روکش کابل مدباس (نسبت به ورژن های قدیمی تر) می باشد تا یک ترمینال بندی درست به کانکتورهای مدباس را گارانتی کند.

در بعضی از منابع کابل مدباس را به اشتباه همان کابل RS-485 می­نامند. اما باید توجه داشت که این دو واژه مفاهیم متفاوت اما مرتبط به همدیگر دارند. در واقع مدباس، نوع پروتکل را تعریف می کند اما RS-485  سطح سیگنال این پروتکل را تعریف می کند. قابل ذکر است که ولتاژ ورودی موردنیاز مدباس ±10 ولت می باشد. مدباس کاربردهای بسیار وسیعی دارد. بعنوان مثال این پروتکل یک پروتکل ایده آل برای کاربردهای RTU است در مواردیکه به ارتباط بی سیم Wireless نیاز است.

آیا تفاوتی بین مدباس و اترنت وجود دارد؟ بله قطعا! اترنت دارای سرعت بالاتر و همچنین ترابل شوتینگ (troubleshoot) آسانتر نسبت به مدباس است. اما با این حال نباید از اترنت بجای مدباس استفاده کرد. اساسی ترین تفاوت بین این دو تایپ این است که مدباس یک پروتکل سریال است اما اترنت بر روی یک لایه فیزیکی اترنت اجرا می گردد. پروتکل مدباس در سال 1979 توسعه یافت و همچنان پس از گذشت چهار دهه، در بسیاری از پلنتهای صنعتی استفاده می شود.  این پروتکل رایگان و ساده توسط بسیاری از کارخانجات جهان برای تبادل اطلاعات به کار می رود.

حداکثر فاصله ای که میتوان از کابل مدباس بصورت یکپارچه استفاده کرد بستگی به نوع کابل بکار رفته شده و همچنین سیستم مورد استفاده دارد بعنوان مثال برای مدباس RS-232 دارید، حداکثر فاصله بین master و slave   15 متر است و عملا  فقط می توان یک master و یک slave به عنوان اتصال نقطه به نقطه یا همتا به همتا استفاده کرد.پروتکل مدباس محبوبیت بسیار زیادی در صنعت دارد. یکی از دلایل محبوبیت بالای ان این است که غیر برنامه نویسان نیز می توانند آن را به راحتی درک و استفاده کنند. مهندسانی که ماشین‌های چسب، متر، دستگاه‌های اندازه‌گیری و مواردی از این دست تولید می کنند، می‌توانند به راحتی مفهوم کویل/رجیسترها و دستورات ساده خواندن و نوشتن آنها را درک کنند. برای ارتباطات مدباس از کابل زوجی تابیده و شیلد شده (twisted and shielded) استفاده می شود. یکی از نمونه های این کابل Belden 3105A است.

اما از هر نوع کابل دیگری با مشخصات مشابه به شرط ارائه مشخصات الکتریکی مشابه مانند امپدانس مشخصه، تضعیف و سرعت انتقال دیتای مشابه، می توان برای اتصال دستگاه ها به یکدیگر استفاده کرد. شیلد می تواند 2 نوع باشد: شیلد مسی بافته شده [مثل شبکه ای از سیم های رسانای نازک] یا شیلد فویل [متشکل از یک ورقه آلومینیومی نازک که سیم های پیچ خورده را می پوشاند]. هر دو نوع محافظ با توجه به سطح نویز سیستم کاملا مناسب استفاده در کابل مدباس هستند.در شکل زیر نمونه ای ساده از ساختار یک کابل مدباس نشان داده شده است :

شرکت کابل الماس خاورمیانه با ارائه محدوده وسیعی از کابل های مدباس و همچنین ارائه مشاوره جهت انتخاب مناسب ترین کابل باتوجه به کاربرد و اپلیکیشن نهایی یکی از شرکت های پیشگام در زمینه تامین کابل مدباس می باشد.

نکته مهم : تفاوت مدباس و پروفی باس (profibus & modbus)

دو پرتکل متفاوت هستند. مدباس روی اترنت به طور همزمان با چند راهبر می‌تواند فعالیت کند در حالی که پروفی باس نمی‌تواند. پروفی باس به آلمانی و مدباس به انگلیسی صحبت می‌کند. در مدباس پایه ارتباط بر مبنای دو سیم بودن است و انتقال دیتا با فریمی منحصر به فرد شکل می‌گیرد. از مدباس برای برقراری رابطه بین سنسورها و تجهیزات جانبی با PLC استفاده می‌گردد در حالی که پروفیباس را برای انتقال دیتا بین دو PlC یا انتقال دیتاهای حساس و با سرعت بیشتر به کار می‌برند. (1)