پروفی باس یک شبکه دیجیتال است که وظیفه اش برقراری ارتباط بین سنسورهای میدان و سیستم کنترل یا کنترلرها است. ایده اولیه در زمان توسعه آن، پیاده سازی پروفی باس در صنایع اتوماسیون کارخانه و سپس صنایع فرآیندی، تولید و … بود.
کابل های پروفی باس، در واقع کابل های اتوماسیون برای سیستم های فیلدباس صنعتی از نوع اتصال سریع هستند که به ویژه برای کاربردهای فرآیند توسعه یافته اند.

انواع کابل پروفی باس

پروتکل یا کابل پروفیباس در واقع یک رابط بین سیستم کنترل با تجهیزاتی مانند سنسورها و اینسترومنتها میباشد. کابل پروفباس طبق استاندارد بین المللی IEC-61158 ساخته میشود که شامل دو نوع عمده نوع DP و نوع PA میباشد. تفاوت اصلی این دو نوع کابل پروفی باس به سایز کابل و سطح مقطع هادیها بر می گردد که به نوبه خود باعث تغییر در سرعت انتقال داده و سایر مشخصات الکتریکی بر میگردد.
معمولا برای انتقال اطلاعات با تجهیزات سایت مانند سنسور از پروفیباس DP و برای ارتباط بین تجهیزات اندازه گیری و سیستم کنترل اصلی از پروفی باس PA استفاده می کنند. پروفی باس PA برای نصب و کاربرد در محیطهای با ریسک انفجار استفاده می گردد. استفاده از کابل پروفیباس مزایایی را برای مصرف کننده به همراه دارد که عمده این مزایا شامل تشخص بسیار آسان خطاهای بوجود آمده در سیستم، کابل کشی آسان و به صرفه با حداقل هزینه ممکن، قابلیت تعویض آسان ابزارهای اندازه گیری قدیمی با جدید و همچنین عدم نیاز به کالیبراسون مجدد دارد.

پروفی باس چگونه کار می کند؟

اساس پروفیباس در تبادل داده بصورت چرخه ای بین PLC ها (master) و دستگاه ها (slave) نهفته است. اجزای PROFIBUS با استفاده از پروتکل ارتباطی PROFIBUS DP (محیط غیرمتمرکز) ارتباط برقرار می کنند که برای همه برنامه ها یکسان است و امکان ارتباط چرخه ای و غیر چرخه ای را فراهم می کند.

چگونه کابل پروفی باس را تست کنیم؟

احتمالاً بهترین راه برای تست و بررسی فیزیکی کابل پروفی باس استفاده از دستگاه تست BT200 زیمنس است که کابل ها را از نظر شکست عایق و شیلد و ترمینال بندی نادرست و غیره آزمایش می‌کند.

ساختار کابل های پروفی باس

ساختار کابل های پروفی باس بصورت کابل های یک


intervento all'apparato gastrointestinale

Intervento Gastroenterologico

Testo aggiuntivo sull’intervento gastrointestinale.

زوج بهم تابیده و شیلد شده می باشد. شیلد می تواند 2 نوع باشد: شیلد مسی بافته شده [مثل شبکه ای از سیم های رسانای نازک] یا شیلد فویل [متشکل از یک ورقه آلومینیومی نازک که سیم های پیچ خورده را می پوشاند]. هر دو نوع محافظ با توجه به سطح نویز سیستم کاملا مناسب استفاده در کابل مدباس هستند. رنگ روکش استاندارد برای کابل پروفی باس رنگ بنفش و رنگ رشته ها نیز قرمر و سبز می باشد. در شکل زیر شماتیکی از سطح مقطع کابل پروفی باس نشان داده شده است:

در شبکه‌های پروفی باس، هر سگمنت می‌تواند حداکثر 32 گره داشته باشد که شامل Master و دستگاه‌ها می‌شود. حداکثر تعداد گره های دارای آدرس در شبکه کلی 126 است. بصورت کلی مشخصات فنی کابل پروفی باس به شرح زیر می باشد :

سطح ولتاژ: 100V

سطح دما:

-40°C to +60°C

امپدانس نامی:

150 Ohms

Capacitance @ 1hz:

28.5nF/Km

VP:

0.78

ماکزیمم طول قابل مجاز نصب کابل پروفی باس چند متر است؟

طبق استاندارد ماکزیمم طول یکپارچه کابل پروفی باس 1200 متر در هر سگمنت یا بخش است.

نکته مهم : تفاوت مدباس و پروفی باس (profibus & modbus)

دو پرتکل متفاوت هستند. مدباس روی اترنت به طور همزمان با چند راهبر می‌تواند فعالیت کند در حالی که پروفی باس نمی‌تواند. پروفی باس به آلمانی و مدباس به انگلیسی صحبت می‌کند. در مدباس پایه ارتباط بر مبنای دو سیم بودن است و انتقال دیتا با فریمی منحصر به فرد شکل می‌گیرد. از مدباس برای برقراری رابطه بین سنسورها و تجهیزات جانبی با PLC استفاده می‌گردد در حالی که پروفیباس را برای انتقال دیتا بین دو PlC یا انتقال دیتاهای حساس و با سرعت بیشتر به کار می‌برند. (1)